La ediţia din 2017, s-a cântat în concert, sub bagheta lui Lawrence Foster, opera „Mathis der Maler” de Paul Hindemith, în interpretarea Orhestrei Naţionale Radio şi a Corului Radiodifuziunii Române.
La Sala Palatului, la ediţia din 2017, s-a cântat în concert, sub bagheta lui Lawrence Foster, opera „Mathis der Maler” de Paul Hindemith, în interpretarea Orhestrei Naţionale Radio şi a Corului Radiodifuziunii Române, cu o distribuţie internaţională. Această operă se cântă rar pentru că trebuie să ai şi orchestră, şi cor, şi solişti şi, dirijor - evident ! - pentru un asemenea demers. Iar Festivalul Enescu a reuşit să întrunească toate aceste condiţii.
Soliştii au fost foarte potriviţi cu ce au avut de cântat, voci mari, „wagneriene”, cum se spune, care pot cânta corect o partitură atât de dificilă vocal. Este o operă germană şi ca subiect, şi ca muzică, în spiritul lui Wagner, mai ales că Hindemith, a scris şi libretul, care este, în cea mai mare parte, un fel de meditaţie la condiţia artei şi artistului în lume. Mi-a amintit, de câteva ori, de operele lui Richard Strauss, „Capriccio” şi „Cavalerul Rozelor”, de aria pe care o cântă Marschallin meditând la trecerea timpului. Dar gândul m-a dus şi la Andrei Rubliov şi la filmul pe care i l-a dedicat Andrei Tarkovski.
Vocile au fost foarte bune, m-a impresionat îndeosebi interpreta Ursulei, soprana Brigitte Pinter, dar şi Katerina Tretiakova în rolul Reginei. Minunaţi au fost şi interpretul rolului titular, baritonul Lester Lynch, şi tenorul Torsten Kern care a cântat partitura personajului Albrecht von Brandenburg. Iar Orchestra şi Corul Radio au fost la înălţime.
Orchestra Naţională Radio are deja o experienţă importantă în prezentarea operelor în concert, interpretând, de câţiva ani buni, în fiecare stagiune, prin luna ianuarie, o operă în concert, eveniment aşteptat cu interes de abonaţi. Aşa că a sunat foarte bine, cum a sunat şi Corul Radio, de altfel. Iar dirijorul Lawrence Foster este un maestru al operelor secolului XX pe care ştie să le descifreze şi să le facă înţelese şi de muzicieni, şi de public.
A fost o idee binevenită prezentarea acestei opere în Festival, a fost un succes real şi pentru Orhestra şi Corul Radio. Poate va fi editat şi un CD cu această versiune care va fi, cred, una de referinţă, având în vedere şi soliştii, şi prezenţa la pupitrul dirijoral a maestrului Lawrence Foster.
Credit foto: Andrei Gîndac, Festivalul Enescu
***
Un articol de Cristina-Elena Lascu