Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
Regatul sălbatic - sezon nou în Africa de Sud
Luni, 30 Septembrie 2019
La începutul verii 2019 realizatorul Mihai Ovidiu Enea a participat la o expediație cinegetică în Africa de Sud, unde a realizat o serie de materiale pe care le va prezenta la TVR 3. Din 5 octombrie, în fiecare sâmbătă, de la ora 18:30.

Sezonul cinci al emisiunii va prezenta pe larg experiențele acumulate de vânătorii români  în Africa de Sud despre ce înseamnă managementul de faună, cu întâmplările trăite și momentele inedite petrecute într-o zonă situată la 7 ore de condus de Johannesburg în apropiere de granița cu Botswana.

(oar_w460)

Zona aridă a deşertului Kalahari nu permite alte activităţi decât creşterea animalelor. Astfel, localnicii au dezvoltat acolo două tipuri de activităţi: ferme de vite (doar pentru carne) şi ferme de vânătoare. Într-o astfel de fermă, de dimensiuni impresionanate ca suprafaţă împrejmuită (de până la 25-30.000 ha), animale într-un număr impresionant de exemplare şi specii de interes cinegetic, trăiesc într-un un mediu controlat, suficient de vast pentru a avea acelaşi comportament ca în sălbăticie. Aici românii au aflat ce investiţii majore se fac în selecţia genetică a animalelor şi cât de bine este reglemenată industria vânătorii, susţinută de stat prin normative precise.

(oar_w460)

Statele africane ce încurajează vănătoarea ca activitate economică asigură liniştea şi conservarea efectivelor speciilor respective aflate în libertate (acestea nu se vânează cu predilecție şi nu sunt capturate pentru a fi introduse în circuitul vânătorii), asigurându-se venituri importante pentru comunitățile locale indigene și pentru susţinerea antibraconajului. În paralel, statele de pe continentul african care au interzis vânătoarea au inregistrat declinul major al populatiilor de leu, rinocer şi leopard, specii care tradiţional fac parte alături de elefant şi bivol african din renumitul pachet de vânătoare “Big Five” care a consacrat Africa drept “paradis al vânătorilor”. 
(oar_w460)

Responsabilitatea pentru viitorul naturii sălbatice va cădea din ce în ce mai mult pe umerii vânătorilor în anii ce vin. Este o schimbare lentă de paradigmă, cu greu acceptată de autodeclarații "militanți pentru protecția mediului". Dar din ce în ce mai mult, vânătoarea este recunoscută la toate nivelurile de decizie realiste și responsabile la nivel global, ca activitatea care contribuie cel mai mult la conservarea speciilor. Pentru că dacă există interes pentru o specie, acea specie va beneficia de atenție și nu va ajunge niciodată din cauza vânătorii în prag de extincție ci dimpotrivă, va fi sporită astfel încât să justifice interesul ce i se acordă.

Africa de Sud este un exemplu de stat care a reglementat şi susține vânătoarea ca ramură economica prioritară şi, ca urmare, efectivele speciilor din libertate au crescut. Exemplele de bune practici în acest domeniu au fost preluate de vânătorii şi fermierii români care au luat parte la această expediţie, în speranţa de a implementa proiecte pilot similare în România. Astfel că, în viitor, mergând în această direcție, activitatea de vânătoare va fi percepută corect de marele public din țara noastră drept activitate cu un impact pozitiv major pentru conservarea efectivelor faunei de interes cinegetic aflate în sălbăticie.
(oar_w460)

Aşa cum declară realizatorul Mihai Ovidiu Enea “lecția din Africa de Sud îmi întărește convingerea că vânătorii români nu pot aborda această provocare acum fără un nivel de profesionalizare crescut nu doar la nivel academic ci chiar de la "firul ierbii", de la nivelul paznicilor de vânătoare și fără a avea o viziune holistică asupra domeniului. Din toate punctele de vedere, dar mai ales cel al percepției publice a vânătorii și a nevoii promovării rolului social al acesteia. Probabil că la o scară adaptată României, acest lucru va însemna o schimbare majoră a modului cum este percepută în prezent vânătoarea la nivelul societății româneşti şi va presupune şi modificări ale legislaţiei care guvernează acest domeniu. Iar cei împreună cu care am fost timp de două săptămâni în Africa de Sud, înțeleg și împărtășesc pe deplin acest punct de vedere”.

(oar_w460)

Emisiunea Regatul Sălbatic se difuzează, începând cu 5 octombrie 2019, în fiecare sâmbătă la ora 18.30, pe TVR 3. Emisiunea este, de asemenea difuzată în reluare pe canalele TVR Internațional, TVR Moldova și TVR HD.

 

  • 10:00
    Profesioniştii... cu Eugenia Vodă
    *Best of (R din 17 febr.)
  • 11:00
    Toţi împreună
    * Cine a tras în noi ? -reportaj documentar despre evenimentele din Decembrie 1989 (partea II) Redactor: B.Nagy Veronika Portretul pictorului Melka Vince Redactor: Jakabffy Tamás Producător Bartha Ágnes
  • 12:55
    Maşina timpului
    * Studioul teritorial Iaşi Producător Dan Trofin
  • 13:00
    Teleshopping
  • 13:30
    Academia Română-prezentul continuu
    (R din 15 febr.)
  • 13:55
    Teleshopping-Publicitate
  • 14:00
    ’’Brâncuşi, sculptorul luminii’’
    (R din 17 feb) Producător Ileana Ploscaru Panait
  • 14:54
    Capodopere Brancusi
    (R din 17 feb) *”Rugaciune” Producător Ileana Ploscaru Panait
  • 15:00
    Cu cărţile pe faţă
    (redifuzare)*Studioul teritorial Craiova * Constantin Brancusi-drumul unui creator de geniu. Receptarea actuala a operei si a figurii celui supranumit “parintele artei moderne” este parazitata in spatiul public romanesc de un discurs encomiastic cu efuziuni mistice si reverii care nu au legatura cu opera. Incercam sa prezentam reperele biografice importante precum si sa punctam legaturile lui Brancusi cu alti mari creatori ai timpului sau si cu miscarea de avangarda a epocii. Refacem un parcurs cronologic al receptarii operei brancusiene din timpul vietii, pana in posteritate, atat pe plan national, cat si international, vorbind despre principalii sai monografi Invitați: Catalin Davidescu-critic de arta și Mihaela Velea-sef sectie Muzeul de arta din Craiova Producător Mirela Giodea
  • 16:00
    Regiunea în obiectiv
    *Studioul teritorial Craiova * In fiecare zi de marţi, echipa de la TVR Craiova vă invită la o ediţie plină de informaţii utile, muzica live alături de trupe, tarafuri din Oltenia, multe premii şi surprize pentru telespectatorii din întreaga ţară. Nu rataţi, aşadar, 60 de minute de bună dispoziţie! Moderatori: Simona Muşuroi, Doru Ciolacu Producător Simona Muşuroi Transmisiune directă
  • 16:55
    FILLER
    Brancusi *‘’Calea Eroilor de la Tg. Jiu’’ Ansamblul de la Tg. Jiu reprezintă opera de căpetenie a lui Brâncuşi, testamentul său artistic şi spiritual, împlinirea destinului său. ‘’Masa Tăcerii’’ cu cele 12 scaune ale sale, ca nişte clepsidre ale scurgerii timpului, ‘’Poarta Sărutului’’ şi ‘’Coloana fără de sfârşit’’ sunt cele trei repere pământeşti care unesc printr-un ax imaginar, prin Calea cea dreaptă-pământul la o extremitate (oraşul, oamenii) şi cerul la cealaltă (biserica). Drumul dintre o poartă şi alta-cea a sărutului ultim ca semn al ireversibilei despărţiri şi cea a trecerii în plan divin, altarul bisericii aflată în celălalt capăt al Căii Eroilor-este ultimul semn al călătoriei lui Brâncuşi prin această lume. Simboluri complexe, care unesc toate religiile pământului sunt înglobate în mesajul ascuns al acestui ansamblu unic. Nicăieri altundeva nu sunt alăturate, aşa ca la Tg. Jiu, opere de o atât de profundă semnificaţie. Conştient de moştenirea pe care o lasă aici, dar şi de ignoranţa celor care-i privesc DARUL, Brâncuşi nu se poate abţine din a spune: ‘’Voi nu ştiţi ce vă las eu vouă aici!, V-am lăsat săraci şi proşti, v-am găsit si mai săraci, şi mai proşti!’’. O remarcă de-o actualitate care înfioară. CITAT: ‘’Simplitatea nu este un ţel în artă dar, ajungi fără voie la ea, pe măsură ce te apropii de sensul real al lucrurilor’’ Producător Ileana Ploscaru Panait
  • 17:00
    Telejurnal regional
    * Studioul teritorial Timisoara * Producator Adriana Pinti Transmisiune directă
  • 18:00
    Telejurnal Moldova
    *Studioul Chişinău (simultan TVR Moldova) Transmisiune directă ACEST PROGRAM SE ADRESEAZĂ ŞI PERSOANELOR CU DEFICIENŢE DE AUZ
  • 18:55
    Teleshopping-Publicitate
  • 19:00
    Cantec si poveste
    * Studioul teritorial Iasi * Festivalului folcloric internațional „Trandafir de la Moldova” 2019 (prima parte) Ansamblul artistic profesionist „Constantin Arvinte” din Iași, Fanfara „Frații Lucan”-județul Iași, Grupul de fluierași de la Sticlăria-Scobinți-Iași, Grupul vocal „Perla” din Cernăuţi-Ucraina. Producător Carmen Olaru
  • 19:55
    Capodopere Brancusi
    *Best of * ’’Somnul’’ , 1908, marmură albă Sculptură din Galeria de Artă Modernă Românească ,Muzeul Naţional de Artă al României Provenienţă: Muzeul Anastase Simu Invitat: Cosmin Ungureanu - istoric de artă În consemnările din mai toate dicţionarele de artă modernă, Constantin Brâncuşi este calificat ca un sculptor român celebru, unul din primii mari creatori din arta modernă. Biografiei şi creaţiei sale îi sunt dedicate volume de texte şi reproduceri. Muzeul Naţional de Artă al României i-a rezervat o sală specială în cadrul Galeriei Naţionale unde sunt expuse câteva, foarte puţine, dintre lucrările sale, mai ales cele din perioada de început. ’’Somnul’’ este o lucrare de mici dimensiuni, din marmură albă, executat în 1908. Sculptura prezintă portretul unui adolescent dormind, reprezentat pe orizontală, într-o manieră care aminteşte cumva de sclavii neterminaţi ai lui Michelangelo: pe jumătate nedegroşaţi din încleştarea materiei, cealaltă jumătate şlefuiţi până la transparenţă. Modelajul fin, ce captează efectele luminoase amintesc încă de Rodin, în atelierul căruia a ucenicit o vreme, de care se va despărţi curând pentru a experimenta noile tendinţe raţionaliste. Producător Ileana Ploscaru Panait
  • 20:00
    ’’Brâncuşi, fotograf’’ & ’’Omagiu lui Brâncuşi’’
    *Best of * Invitaţi: Barbu Brezianu -critic şi istoric de artă, expert al operei lui Constantin Brâncuşi; Raluca Bem-Neamu -istoric de artă, Zoe Pop -sculptor, conservator MNAR, muzeograf MNAR, Prof. Univ. Dr. Dup Darie -sculptor, Universitatea Naţională de Artă Bucureşti şi un student, ES Hervé Bolot -fost ambassador al Franţei în România Manifestările prilejuite de celebrarea Anului Francofoniei în România, în 2006,au cuprins şi etalarea unei inedite expoziţii de fotografie semnată de Constantin Brâncuşi. Am putut vedea la Sala Rondă a MNAR, autoportrete ale artistului şi imagini ce ilustrează atât lucrări finite sau în diferite etape de execuţie cât şi scenografii savant puse în spaţiu pentru a surprinde atotcuprinzător atelierul văzut ca o imensă operă de artă în sine. Fotografiile fac parte din colecţia Centrului de Artă Contemporană ‘’George Pompidou’’ din Paris, unele dintre ele fiind expuse în premieră. În continuare, o producţie TVR1 din 1980 aduce în prim-plan, Ansamblul Operei de Stat din Timişoara, cu trei coregrafii contemporane inspirate de cele trei capodopere brâncuşiene de la Tg. Jiu, ‘’Poarta sărutului’’, ‘’Masa tăcerii’’ şi ‘’Coloana fără sfârşit’’. Solişti: Mariana Comes şi Ioan Gîrba. Muzica: Tiberiu Olah şi Aurel Stroe. *’’Omagiu lui Brâncuşi’’-balet tematic a fost distins cu Menţiunea Specială a Juriului la Festivalul Internaţional de Televiziune de la Praga, ediţia a XI-a, 1974 * realizatori Florica Gheorghescu şi Carmen Dobrescu Producător Ileana Ploscaru Panait
  • 20:54
    Capodopere Brancusi
    *Best of * ’’Bustul lui Petre Stănescu-monument funerar’’ , 1907,bronz Sculptură din Galeria de Artă Modernă Românească ,Muzeul Naţional de Artă al României.Provenienţă: achiziţie Invitat: Elena Ciocoiu - istoric de artă Comentariu: Ileana Ploscaru Panait - artist vizual Comanda pentru ansamblul funerar de la Buzau, l-a găsit pe Brâncuşi într-una dintre cele mai neliniştite perioade din viaţa sa. Acesta este momentul în care Eliza Seceleanu, fiica unei înstărite familii de moşieri din Buzău îi lansează comanda monumentului funerar închinat avocatului Petre Stănescu. Eliza vine la Paris chiar în atelierul lui Brâncuşi şi, în 1907 încheie un contract prin care artistul, contra sumei de 7.500 de lei aur, trebuia să finalizeze ansamblul şi să-l monteze în cimitirul Dumbarava de la Buzău, fapt care s-a şi petrecut în 1914. Ambele piese care alcătuiesc monumentul, ‘’Rugăciunea’’ şi ‘’Bustul lui Petre Stănescu’’ se găsesc astăzi în Sala Brâncuşi de la Muzeul Naţional de Artă al României. Producător Ileana Ploscaru Panait
  • 21:00
    Garantat 100%
    *Best of *Producator Adrian Ionica
  • 21:50
    Poesis
    *POESIS-un regal de poezie din arhiva de aur a Televiziunii Române. Capodopere ale clasicilor liricii româneşti şi universale în interpretări de referinţă. Producător Ileana Ploscaru Panait
  • 22:00
    Concert West meets East
    (redifuzare)* Studioul teritorial Timişoara * Concertul propune o întalnire eveniment între muzica clasică indiană şi muzica românească. Producător Roxana Morun
  • 23:30
    Descriptio Moldaviae
    *Studioul teritorial Iaşi (R din 16 feb)
  • 00:00
    Cu cărţile pe faţă
    *Studioul teritorial Craiova
  • 01:00
    ’’Brâncuşi, fotograf’’ & ’’Omagiu lui Brâncuşi’
    *Best of’ Producător Ileana Ploscaru Panait
  • 01:54
    Capodopere Brancusi
    *Best of * ’’Bustul lui Petre Stănescu-monument funerar’’ Producător Ileana Ploscaru Panait
  • 02:00
    Cântec şi poveste
    *Studioul teritorial Iaşi
  • 03:00
    Regiunea în obiectiv
    *Studioul teritorial Craiova
  • 04:00
    Garantat 100%
    *Best of
  • 04:50
    Poesis
    *POESIS-un regal de poezie din arhiva de aur a Televiziunii Române. Capodopere ale clasicilor liricii româneşti şi universale în interpretări de referinţă. Producător Ileana Ploscaru Panait