O altfel de poveste rock handmade cu Entuziaştii, Cometele, Sincron, Chromatic Grup, Mondial, Sfinx, Metropol, Compact, Iris, Domino, Roşu şi Negru, Celelalte Cuvinte, Trans Express. Sâmbătă, 23 martie, ora 22:00, pe TVR 3.
Un Remix în premieră din umbra arhivelor muzicale.
Din anii ’60 încoace, adică de la apariția rock-ului și în România, mulți nu au mai putut să trăiască în pace fără sonoritățile chitarelor electrice. Plus tobe amplificate în exces, sintetizatoare cu sunete venite parcă de pe alte planete... În România comunistă, spre deosebire de lumea liberă, totul s-a complicat când ai noștri tineri (muzicieni) au dorit să cânte pe noile instrumente electronice. Fără importuri ori o producție locală profesionistă, rockerii și-au construit singuri cele necesare, reinventând practic de la zero adevărata industrie din occident. O poveste a poveștilor care continuă, punctual, și după Revoluția Română.
Documentarul este consiliat de un ilustru necunoscut, Florin Dobrescu, care repară și adaptează de decenii instrumente muzicale... Iar alături de el, se vor înșirui cu poveștile lor adevărate martorii – actanți:
Chitaristul Val Popescu (filmat în 2012, lângă San Diego) de la Cometele (ulterior unul dintre inventatorii calculatoarelor Pentium), este unul dintre pionieri, poate primul.
Cel mai cunoscut (de către muzicieni) constructor de instrumente din anii ’60, chitaristul Sandu Arion de la Sincron (astăzi rezident în Grecia, unde fabrică în continuare amplificatoare pe lămpi performante).
Dimitrie Cădere, chitarist la Entuziaștii (astăzi retras la Paris, fost cercetator și inventator în industria forajului) are amintiri adevărate... incredibile.
Chitarist de forță la trupa clujeană Chromatic Grup, regretatul Sorin Tudoran a fost un guru al instrumentelor manufacturate, la un moment dat în serie, în primul rând amplificatoare și boxe de sunet.
Corneliu Bibi Ionescu, basistul de la Sfinx, grup etalon al rock-ului românesc în anii ’70 - ’80, pionier al instrumentelor manufacturate, culminând cu un prim sintetizator, este „dat în vileag” de bateristul Mișu Cernea.
Basistul și inginerul de sunet Viranyi Attila, lider al Metropol-ului, gloria hard-rock orădeană din anii ’70-’80, (ulterior maestru de sunet la Conservatorul din Freiburg) a orchestrat o adevărată mașină de show Metropol, după cum povestesc muzicienii din generația următoare...
Costi Cămărășan, chitaristul fondator al unei alte trupe rock de top, din anii ’80 încoace – Compact din Cluj, a fost deopotrivă un mare meseriaș în construcția și adaptarea instrumentelor muzicale pentru atâtea grupuri transilvane.
Sunetist și luminist la Iris, apoi Roșu și Negru, Dorian Ciubuc s-a reinventat devenind cel mai important organizator de concerte din România de după Revoluție! Până atunci, a ținut spatele tehnic al atâtor concerte predecembriste, ca și Sandu Grosu de la Sfinx.
Basistul Marcel Breazu de la altă glorie orădeană, Celelalte Cuvinte, a girat manufacturarea instrumentelor trupei cu care au fost înregistrate primele două discuri, de la chitare și efecte la tobe; el cântă și astăzi pe două instrumente de fabricație proprie.
Recunoscut astăzi nu doar pentru virtuozitatea instrumentală, ci și pentru priceperea într-ale sonorizării, chitaristul Rareș Totu are numeroase amintiri despre instrumentele și instalațiile de sunet și lumină „made in Cluj”.
Astăzi, puștii care au de ales între zecile de mărci muzicale, fabricate pentru toate buzunarele, nu au de unde să știe că instrumentele electrice – și prin urmare rock-ul – nu aveau cum să apară fără invenția dozei electromagnetice, care a revoluționat întreaga industrie muzicală. Cel care a imaginat-o și a patentat-o la INPI, în Paris, la 1929, este de fapt un român. Din păcate, inginerului Gabriel Dimitriu i-a fost „împrumutată” inovația de constructor mai „îndrazneț”, care s-a aplicat pe o vioară, apoi pe chitară și așa mai departe.
Producător: Doru Ionescu
P.S. Așa ceva nu există (deși realizatorul e în prospecție / documentare) pentru un al doilea episod:)