Duminică, 8 noiembrie, de la ora 22.00, la TVR 3 ne-am adus aminte de compozitorul care a scris câteva file din istoria muzicii electronice în România. Apoi ne-am delectat cu înregistrări de aur ale grupului POESIS.
Ediția este disponibilă pe TVR+.
Stins la numai 46 de ani, ilustrul compozitor de pop-rock-jazz, claviaturist, trompetist şi orchestrator performant a lăsat în urmă o amintire frumoasă. În ceea ce ne priveşte, între totuşi prea puţinele imagini de arhivă, se desprind clipul “22” (cu SONG) dedicat Revoluţiei, o întâlnire “undergROund” la Club A (9 iulie 2003, ultima sa apariţie în public), filmări inedite cu CRISTAL, ROMANTICII (inclusiv cu Doru solist vocal), SFINX EXPERIENCE (apariţia epocală de la “Cerbul de Aur” – 1994, de văzut măcar introducerea omului orchestră!), Crina Mardare...
„Sunt Doru Căplescu, n-am mai fost la Club A de când eram cu BASORELIEF, am cântat apoi la SFINX EXPERIENCE… şi cam atât (...) M-am apucat de muzica electronică pentru că nu ştiam muzicanţi să cânte ce scriam eu. Am ajuns la Adrian Enescu acasă - mentor pentru mine - şi am văzut ce făcea el: că cineva poate face totul de unul singur. Am lăsat trompeta şi orice altceva, toţi banii i-am investit în instrumente electronice, am trecut la treabă, aşa am mers până în ’89.”
Despre cel mai nou proiect, inedit, alături de Dan Creimerman: „Noi doi am observat piaţa şi ne-am dat seama că există o breşă între creator şi producătorul simplu; în străinătate, aici e interactivitate, mai mulţi creatori lucrează pentru un hit, în timp ce la noi nu există aşa ceva, pentru că nu sunt coagulaţi (…) Dacă vrei o culoare, o linie melodică la text, nu trebuie să existe bisericuţe, sau ca un singur om să facă totul; şi eu am crezut aşa, dar total greşit, am văzut mai târziu în Olanda... Am făcut şi şcoala multimedia, inginerie de sunet, la curs l-am avut profesor pe Alan Parsons care ne-a dat exact ce trebuie, şi mi s-a aprins beculeţul. Cred că orice muzică românească poate beneficia de calitate. Peste ani, integrarea europeană trebuie aplicată şi în showbiz; e bine să facem paşi pentru un feedback între creatori, să pictăm un tablou cu mai multe culori, de exemplu să luăm o piesă scrisă de Fugaru şi să o dăm HOLOGRAF-ului...”, mai zicea Doru în 2003, în practic ultimul său interviu.
**
POESIS din nou împreună după 30 de ani, reportaj TVR CULTURAL la lansarea discografică “Babilon” din 5 noiembrie 2007, un interviu cu Eugen Baboi şi Marius Baţu ilustrat cu secvenţe din Arhiva Multimedia TVR, plus un post scriptum live “Babilon” în emisiunea “Timpul Chitarelor” (2009, TVR 2).
N-au rămas multe urme cu duetul folk prin arhiva TVR, dar tot am dovedit câte ceva: un final de melodie la Buzău, prin 1979, într-o emisiune „Club T” de-a lui Petre Magdin, apoi un grupaj de trei clipuri pe malul mării, la Costineşti, emisiune pe care am redescoperit semnătura lui Tudor Vornicu, nu ştiu dacă chiar domnia-sa a realizat-o, în fine, e vorba de primii ani ’80: Cântec, Elegie 1 şi Cântec şoptit.
Eugen Baboi
Apoi filmări nouăzeciste – “Cea mai frumoasă floare” şi „Prin urmare nu mă mai iubeşti” pe versuri de Radu Stanca, “Luna s-a încins cu un cerc”, după ce Marius Baţu a revenit din Germania. Din păcate, după doi ani a intervenit o altă plecare departe – aceea a lui Eugen Baboi în Canada, unde se află şi astăzi. Din fericire, aproape, anual, revine acasă şi cei doi recompun duo-ul originar, pentru concerte, filmări, ba chiar şi discuri.
Realizator Doru Ionescu
***
Emisiunea poate fi urmărită şi în live streaming pe TVR+, pe tabletă sau mobil.