Povești spectaculoase ale românilor, care s-au întors din străinătate, au început la “A doua emigrare”, duminică, 27 septembrie, ora 13.00, la TVR3.
Atunci când revin în țară, după ani de emigrare, românii trebuie să se readapteze la realitatea autohtonă, după ce s-au obișnuit cu regulile unei alte societăți. Ce greutăţi au de trecut şi cu ce costuri reușesc să implementeze aici idei de afaceri din străinătate, aflați în fiecare duminică, la “A doua emigrare”.
ADRIAN CIUCUR vorbește “afacereza” în orice parte a lumii s-ar afla.
Totul a început pe Wall Street, epicentrul finanțelor mondiale. La New York a trebuit să supraviețuiască în jungla financiară, în Hong Kong a excelat în investiții, la Londra și la Paris s-a ocupat de domeniul bancar și de afaceri.
Confirmarea faptului că și în România există business-uri de nivel occidental a primit-o la una dintre conferințele susținute de Repatriot, o organizație care încurajează repatrierea românilor prin antreprenoriat și acționează ca o platformă de comunicare între oamenii de afaceri din țară și din diaspora.
Adrian Ciucur s-a întors în țară și aplică aici tot ceea ce a învățat în America, Asia și Europa, la cel mai înalt nivel. Consideră că modelul de dezvoltare al unei afaceri este același în orice parte a lumii.
Îi place să spună că este “un finanţist în lumea florilor” și încercă să încurajeze producția autohtonă, deși recunoaște că importurile sunt mult mai profitabile și că majoritatea florilor de la noi vin din Olanda sau din America de Sud.
Emigrarea i-a conturat destinul și Roxanei Mihai. A trăit peste 20 de ani în Italia. Nu a plecat în căutarea unui job, ci pentru a-și urma soțul, cetățean italian. Integrarea a presupus o adaptare la cerințele unei piețe a muncii diferite, într-o perioada de concurență acerbă.
Chiar și după ani de zile, atunci când deja se simțea în Italia că acasă , depărtarea de cei rămași în țară îi lăsa un gol în suflet.
În vacanțele petrecute la părinți a descoperit că ii lipsea gustul înghețatei din Italia. Așa s-a născut ideea de a-și deschide în România o afacere de familie, o gelaterie artizanală. Întoarcerea a însemnat o readaptare, dar și lansarea unei afaceri de nișă pe o piață dominată de producători internaționali, mai ales că avea de luptat cu ideea că înghețata se consumă doar vara.
A reușit însă, și, de 4 ani, împreună cu familia, a creat o comunitate a iubitorilor de înghețată.
***
Jurnalist: Iulia Popescu
Realizator: Monica Nicolescu